Kagyu Samye Dzong Finland

   Tiibetinbuddhalainen meditaatiokeskus

Lama Yeshe Losal Rinpoche  

Rokpa Trust -säätiön puheenjohtaja
Kagyu Samye Lingin apotti ja retriittien johtaja
Holy Isle -projektin toiminnanjohtaja

Edesmenneen Akong Tulku Rinpochen ohjeen mukaisesti nämä vastuut siirrettiin Lama Katenille kesäkuussa 2019.

Lapsuus ja nuoruus

Lama Yeshe Losal syntyi vuonna 1943 Khamissa Itä-Tiibetissä paimentolais-perheeseen. Häntä kutsuttiin nimellä Jamdrak ja hän vietti huolettoman nuoruuden muiden kylän lasten kanssa niityillä leikkien. Kymmenvuotiaana hänen veljensä Akong Tulku Rinpoche kutsui hänet luostarikouluun. Tiibetiläisessä perinteessä on tapana, että jos joku perheen pojista valitaan luostarin johtajaksi, veli rupeaa hänen avustajakseen. Jamdrak opiskeli pienessä Dolma Lhakangin luostarissa ahkerasti – joskin vastentahtoisesti – useiden lamojen opastuksella.    

15-vuotiaana hänen opintonsa äkkiä keskeytyivät. Luostarin väki joutui pakomatkalle kiinalaisten tunkeutuessa maahan. Matka yli Himalajan kesti useita kuukausia ja ainoastaan kourallinen matkaan lähtijöistä pääsi lopulta Intiaan. Intian kuumuuteen tottumattomista tiibetiläisistä monet sairastuivat ja Jamdrak sai tuberkuloosin ja isorokon. Parannuttuaan hän jatkoi opintojaan ja hänet valittiin hallinnolliseen virkaan Dalai Laman alaisuudessa.

Tutustuminen länteen

Kuudestoista Karmapa muutti nuoren miehen elämän. Hän kutsui tämän luostariinsa Sikkimiin eikä Jamdrak epäröinyt jättää virkaansa. Häntä kohdeltiin Karmapan luostarissa arvostuksella vaikka hän oli maallikko, ja hän sai opetusta korkeimmilta kagyu-lamoilta. Jamdrak ei kuitenkaan osannut arvostaa tilaisuutta, vaan suuntasi uteliaisuutensa länteen. Hän onnistui saamaan viisumin ja matkusti veljensä Akong Tulkun luo. Tämä oli sillä välin perustanut Samye Lingin tiibetiläisen keskuksen Skotlantiin yhdessä Trungpa Rinpochen kanssa. 

Jamdrak saapui Britanniaan kesken hippiliikkeen parhainta kukoistuskautta. Nuoret aristokraatit, näyttelijät ja poptähdet parveilivat Samye Lingissä ja Jamdrak uppoutui tähän elämäntyyliin vaikka tunsikin sisällään kasvavan tyhjyyden. Akong Tulku seurasi kärsivällisyydellä sivusta. Muutos tapahtui, kun Jamdrak palasi kalastusmatkalta ja kehui saaliillaan. Ensimmäistä kertaa Akong Rinpoche näytti tunteensa ja torui pikkuveljeä. Surullisena hän myönsi epäonnistuneensa tämän kasvattamisessa hyväksi buddhalaiseksi. Jamdrak katui ja ymmärsi, miten ystävällinen veli oli hänelle ollut. Hän ei enää tahtonut kapinoida.  

Pian hän liittyi Karmapan seurueeseen ja matkusti Amerikkaan, missä hän yhdessä toisen nuoren tiibetiläisen kanssa sai kaikkien hämmästykseksi tehtävän perustaa Karma Triyana Dharmachakra nimisen keskuksen Woodstockiin lähelle New Yorkia. Jamdrak jatkoi buddhalaisuuden opintoja ja harjoitusta siellä. Hän oli vakuuttunut, ettei läntinen sivistys anna hänelle pysyvää onnea ja käsitti, ettei voi olla avuksi veljelleen eikä kenellekään muulle, ellei hän ensin kehitä mielenrauhaa. Siksi hän pyysi saada munkin valat.  

Munkin valat ja retriitti 

Kuudennentoista Karmapan antama munkkivihkimys vuonna 1980 teki Jamdrakista munkin nimeltä Yeshe Losal. Pian hän vetäytyi tiukkaan retriittiin Woodstockissa. Kunnianarvoisan Kalu Rinpochen neuvosta hän luki Milarepan elämäntarinan, jossa kuvataan tämän tiibetiläisen pyhimysjoogin koettelemuksia. Lama Yeshe uskoi, että hänellä oli suuri tarve puhdistaa mieltään ja siksi hän mietiskeli peräänantamattomalla tarmolla.  

Myöhemmin Kalu Rinpoche sanoi, että Lama Yeshe perisi kaiken viisauden mitä hänellä on antaa ja että tämä oli hänen perimyslinjansa haltija. Hän sai monia opetuksia korkeilta kagyu-lamoilta ja initiaatioita mm. juurigurultaan 16 Karmapalta, 12. Tai Situpalta, Jamgon Kongtrul Rinpochelta ja Gyaltsab Rinpochelta. 16. Karmapa kuvasi lamaa sanomalla, että jos tahtoo oppia meditaatiota, ei tarvitse etsiä kauempaa kuin Lama Yeshe Losal.  

Viisi vuotta myöhemmin Lama Yeshen retriitti jatkui Kagyu Samye Lingissä Skotlannissa. Vähitellen hän sai retriittiläisiä ohjatakseen, ja kun Akong Rinpoche 1990-luvun alussa lähti Rokpan tehtäviin Tiibetiin, myös Samye Lingin hallinnolliset asiat tulivat hänen vastuulleen. Erityisesti nuoret hakeutuivat Lama Yeshen oppilaiksi, sillä hän ymmärsi heitä hyvin.  

Vuonna 1995 Kenting Tai Situpa nimitti Lama Yeshen Kagyu Samye Lingin apotiksi. Lama Yeshe uskoi, että koska hän oli löytänyt mielenrauhan munkkina ja mietiskelyä harjoittamalla, muutkin voisivat hyötyä samanlaisesta kokemuksesta. Hän tiesi, ettei luostarivalojen ottaminen ollut lännessä tuttu perinne, ja siksi hän päättikin antaa tulokkaille ensin noviisivalat. Jos vuoden päästä tahtoi jatkaa, se oli mahdollista ja näin munkkien ja nunnien lukumäärä on vähitellen kasvanut Samye Lingissä yli viiteenkymmeneen. Auttaakseen sanghaa hän perusti rahaston.  

Lama Yeshe on jatkanut omaa mietiskelyharjoitustaan pitkän retriitin jälkeen ja tehnyt kaksi 49 päivän bardoretriittiä täydellisessä pimeydessä. Niistä ensimmäisen hän teki Nepalissa Tulku Urgyenin ohjauksessa vuonna 1994 ja toisen vuonna 1997 omassa bardoretriittejä varten erityisesti rakennetussa talossaan Holy Islellä Skotlannissa. 60-vuotispäivänään vuonna 2003 hän sai tiibetiläisen arvonimen Rinpoche, 'kallisarvoinen'.

Apotti ja opettaja

Lama Yeshe Rinpoche on kantanut vastuun Samye Lingin luostarin rakentamisen loppuvaiheesta. Viimeiseen lisäsiipeen rakennettiin mm. koulutustiloja, museo ja kirjasto. Temppeli puutarhoineen sekä monet kurssit houkuttelevat vuosittain tuhansia kävijöitä. Lama Yeshe Rinpoche on matkustanut paljon ja opettanut Samye Dzong -keskuksissa sekä osallistunut uskontojenvälisiin konferensseihin. Hän on perustanut myös Holy Isle -projektin

Vuonna 1998 Lama Yeshe Rinpoche sai Theravada perinteen arvonimen ”Sasana Kirti Sri” sarvodaya bikkhu -munkkien kongressissa Sri Lankassa. Hän on ensimmäinen tiibetiläinen lama, joka on solminut sellaisen yhteyden theravada-yhteisöön ja saanut tämän arvonimen. Lisäksi tri Rewatadhamma kutsui hänet Burmaan tutustumaan maan pyhiin paikkoihin ja sen jälkeen hän tutustui thaimaalaisiin pyhiinvaelluskohteisiin Ajahn Sumedhon johdolla. Samana vuonna Lama Yeshestä tuli ensimmäinen tiibetiläinen lama, joka toimi yhtenä luostarivalojen antajana monikansallisessa seremoniassa, jossa yli sata naista sai täydet nunnan valat, mukaan lukien 11 nunnaa Samye Lingistä.

Karisma ja huumorintaju ovat tehneet Lama Yeshestä kysytyn puhujan myös liike-elämässä. Hän on puhunut mietiskelystä korkean tason yritysjohtajille suurissa kokouksissa. Hänellä on tuhansia ystäviä ja oppilaita ympäri maailmaa. 

Kirje Akong Tulku Rinpochen poismenon johdosta 23.11.2013

Hyvät ystävät,

Sen jälkeen kun veljeni Choje Akong Tulku Rinpoche kuoli hyvin traagisesti, meille on virrannut myötätunnon ja osanoton sanomia. Teistä niille, joille en ole kyennyt vastaamaan henkilökohtaisesti, haluan ilmaista, miten syvästi kiitollinen olen ystävällisistä tuen sanoistanne.

Luulen, että olette tunteneet niin suurta yhteyttä veljeeni, koska elämänsä aikana hän seurasi pelkästään rakastavan ystävällisyyden ja myötätunnon viitoittamaa tietä. Hänen elämäntapansa oli aina yksinkertainen ja nöyrä – monet teistä ovat nähneet hänen tekevän kaikkea mutaisten ojien kaivamisesta ja rännien avaamisesta voimansiirtojen jakamiseen valtaistuimelta käsin – hän antoi meille kaikille aikaansa niin paljon kuin oli tarpeen.

Mielessään absoluuttinen kirkkaus, pankkitilillä vain £50, hän rakensi Samyen temppelin monien asialle omistautuneiden ihmisten kanssa. Nyt kun meillä on enemmän varoja ja tukijoita, olemme tehneet lopulta totta koko Samyen Collegesta. Hän aloitti tyhjästä ja loi tämän inspiroivan ja kauniin paikan dharmanharjoitusta ja opiskelua varten. Hänen poikkeuksellisen korkeat laatuvaatimuksensa ovat merkinneet, että Samye Lingissä on annettu vain parhaimmanlaatuisia, puhtaita ja aitoja opetuksia ja täällä ovat opettaneet eräät maailman suurimmista buddhalaisista opettajista. On olemassa ennustus, jonka mukaan Samye Lingistä tulee Tiibetin Samyen luostarin kaltainen buddhalaisuuden alkujuuri lännessä. Haluan omistaa tämän koko projektin Akong Tulku Rinpochen rohkeudelle ja viisaudelle.

Rinpochella oli syvällinen ymmärrys mielen työstämisestä eri tavoin ja sen perusteella kehittyi Tara-terapia, nopeasti tunnetuksi tullut terapiamuoto, joka on ollut hyödyksi monille ympäri maailman.

Suuresta myötätunnostaan hän perusti ROKPA-hyväntekeväisyysjärjestön. Hän alkoi ruokkia köyhiä ja asunnottomia katukeittiöissä Glasgowssa, Lontoossa, Antwerpenissä, Johannesburgissa ja Katmandussa.

Hän onnistui aloittamaan suuren määrän humanitaarisia hankkeita useissa paikoissa Kiinan tiibetiläisalueilla. Orpolasten auttamisesta projektit kehittyivät koulutus- ja terveydenhoitohankkeisiin, antaen toivoa äärimmäisen köyhistä oleville, joilla ei muuten ole tulevaisuudentoivoa. Moni niistä, joita hän näin auttoi, on nyt lääkäri tai opettaja. Hän näki myös tarpeen säilyttää Tiibetin kulttuuriperintöä, ja se on monen projektin ytimessä. Tämä kaikki on saavutettu ROKPA INTERNATIONAL -järjestön kautta.

Hän näki paljon vaivaa käydäkseen paikan päällä projektejaan tukemassa – joskus vaikeissakin oloissa. Kaiken hän teki vilpittömästi toivoen, että se auttaisi muita, ajattelematta omaa mukavuuttaan tai turvallisuuttaan. Hänen onnistui toimia suurella menestyksellä monissa eri paikoissa Glasgowsta Zimbabween ja Tiibetin ylänkömaille, ja hän vaikutti monien ihmisten elämänmuutokseen.

Mitä minuun tulee, en ole veljeni vertainen millään tavalla viisaudessa tai toimintakyvyssä, mutta vastuu hänen lukuisista projekteistaan on siirtynyt harteilleni, joten kerään rohkeuteni ja päättäväisyyteni tehdä kaikkein parhaani hänen toiveensa täyttääkseni – tarvitsen kuitenkin kaiken mahdollisen avun!

Pyydän kaikkia teitä, joille Akong Rinpochen visio on läheinen, liittymään joukkoon ja auttamaan minua jatkamaan hänen työtään varmistaen, että kruunaamme kolmannen Akong Tulku Rinpochen niin pian kuin mahdollista jatkamaan bodhisattvatyötään.

Kaikkea hyvää toivottaen ja monin kiitoksin
Lama Yeshe Losal Rinpoche 
In English

Akong Tulku Rinpoche ilmaisi eläessään toiveen, että hänen työtään jatkaisi ensisijaisesti Lama Yeshe Losal Rinpoche ja myöhemmin Lama Katen. Lama Katen vihittiin Samye Lingin apotiksi kesäkuussa 2019.

Suomen-vierailu 2011
Lama Yeshe Rinpochen pitkän iän rukous

Lama Yeshe Losal Rinpoche on kirjoittanut useita kirjoja, joista yksi on suomennettu. Elävä dharma - kirja perustuu Lama Yeshe Rinpochen opetuksiin ja käsittelee buddhalaisuuden käytännön soveltamista arkielämään. Maanläheisellä ja suoralla tavallaan Lama Yeshe Losal selkeyttää ja valaisee syvällisiä buddhalaisia opetuksia, jotta ne olisivat helpommin ymmärrettäviä ja tavoitettavia. Lama Yeshe opettaa buddhalaista näkökulmaa elämään idän ja lännen ihmisten keskuudessa hankkimansa laajan ihmistuntemuksen näkemyksin, huumorintajuisesti ja vahvan tietämyksen varassa. Hän antaa tarkkoja käytännön meditaatio-ohjeita yksinkertaisen innostavalla tyylillä. 166 sivua, 8 kuvaa, loppuunmyyty (Biokustannus)


Posti
Tietoja
Instagram