Vajradhara ‒ kagyu-perinteen alku
"Tiibetinbuddhalaisten koulukuntien perimyslinjat menevät takaisin Vajradharaan eivätkä Sakyamuni Buddhaan. Se viittaa suoraan valaistumisen ytimeen, valonlähteeseen, aurinkoon − ei pelkkään auringonvaloon. Vajradhara toimii kaikkien olentojen hyödyksi puolueettomasti.” - Khenpo Karthar Rinpoche
Vajradhara (Dorje Chang)
Vaikka Buddha Shakyamunin historiallinen ilmestys (nirmanakaya) kesti vain noin 80 vuotta ja tapahtui yli 2500 vuotta sitten, hänen henkinen säteilynsä (sambhogakaya) opettaa jatkuvasti valokehoissa olevia korkeita mestareita niinä monina tuhansina vuosina, kun hänen opetuksensa säilyvät maan päällä. Kuvan sininen hahmo kuvaa sambhogakaya Buddha Vajradharaa (suomeksi "Vajran pitelijä", tiibetiksi Dorje Chang).
Vajradhara on ikiaikainen buddha, joka symbolisoi kaikkien historiallisten buddhien oivallusta, hän on tuon oivalluksen lähde. Buddhien oivaltamaa viisautta kutsutaan dharmakayaksi, "totuusruumiiksi". Vajradharan hahmon kaikki yksityiskohdat ovat vertauskuvallisia. Hänen kehonsa on taivaansinisyys kuvaa valaistuneen mielen rajattomuutta (dharmakaya). Taivaalliset koristeet: mm. korvakorut, kruunu ja rannerenkaat ovat mielen kirkkautta (sambhogakaya), ja hänen ihmishahmonsa, nirmanakaya, on muoto, jossa tavalliset tuntevat olennot näkevät valaistuneen olennon.
Karma kagyu -perinne
Lyhyt linja ("kultainen rukousnauha") | |
| | |
Tilopa (988-1069) | |
| | |
| | |
Naropa (1016-1100) |
Vajradhara on keskeinen hahmo kagyu-perimyslinjassa, sillä intialainen mahasiddha Tilopa sai vajrayana-opetukset suoraan dharmakaya-buddhalta, joka on muodon, ajan ja paikan rajoitusten tuolla puolen. Opettaakseen Tilopaa Vajradhara kuitenkin otti muodon, ja näin kagyu-linja saa alkunsa suoraan buddhaluonnon ytimestä. Tämä on perinteensiirron lyhyt linja.
Tilopa on tarinan jättiläinen, koska hän yhdisti mahamudrameditaation buddhalaisiin tantraopetuksiin ja hänestä itsestään tuli yhtä Buddha Vajradharan kanssa. Hänen pääoppilaansa on mahapandita Naropa, joka vuorostaan opetti tiibetiläistä Marpaa. Marpan kautta perimyslinja siirtyi Tiibetiin Milarepalle ja sitten Gampopalle, joka oli ensimmäisen Karmapan pääopettaja. Tätä kutsutaan kagyu-perinteen kultaiseksi rukousnauhaksi.
Lyhyt Vajradhara-rukous (Dorje Chang Tungma)
Vajradhara intialaisten mahasiddhojen ympäröimänä: vasemmalta alas Ratnamati, Savari, Tilopa, oikealta alas Saraha, Maitripa ja Naropa. Tämä thangkamaalaus on nähtävillä Kagyu Samye Lingin temppelissä Skotlannissa, missä karma gadri -tyylin maalausperinteestä vastaavana mestarina on toiminut Sherab Palden Beru.
Karma kagyun pitkässä linjassa Vajradhara siirsi syvälliset mahamudra-opetukset bodhisattva Ratnamatille. Tämä puolestaan antoi ne kaikkien intialaisten buddhalaisten siddhojen isälle, suurelle Sarahalle, joka opetti ne Savarille. Savari vastaanotti samat mahamudraopetukset myös mahasiddha Nagarjunalta, joka oli toinen Sarahan oppilas. Hänen henkinen perijänsä oli Maitripa, joka siirsi mahamudraperinteen Tilopalle.
Harjoituksissa perimyslinjan gurut visualisoidaan kuvaannollisesti turvautumispuun oksilla muiden turvautumisen kohteiden ympäröiminä.