Kagyu Samye Dzong Finland

    Tiibetinbuddhalainen meditaatiokeskus

Karma kagyu -koulukunnan korkeimmat johtajat

 

Kun saavuttaa täydellisen valaistumisen, tulee buddhaksi. Tästä täydellisen viisauden ja rajattoman myötätunnon tilasta, jossa on parhaimmat keinot auttaa muita, syntyy monia ilmestyksiä. Niistä korkein on ilmestyskeho, joka paljastaa universaalin totuuden maailmalle, kuten Buddha Shakyamuni, entinen prinssi Gautama teki yli 2500 vuotta sitten. Sen jälkeen, niinä tuhansina vuosina, jolloin opetukset säilyvät maailmassa, buddhamieli ilmestyy monilla tavoin, toisinaan täysin valaistuneena mestarina, jolla on sisäisen viisauden tuoma voima ja valta toimia. Tällainen mestari on Karmapa.

Oheisena on kaikkien seitsemäntoista Karmapan ja heidän perimyslinjansa haltijoiden lyhyt elämäkerta.Buddha Shakyamuni ennusti ilmestymisensä Karmapana useissa sutrissa, kuten Lootus myötätunnon sutrassa ja Mahaparinirvana sutrassa.Karmapa ilmestyi Intiassa siddhojen kuninkaana, Sarahana, ja myöhemmin Tiibetissä ensimmäisenä Gyalwa Karmapana nimeltä Düsum Chenpa (1110-1193). Siitä lähtien Karmapat ovat inkarnoituneet Tiibetissä karma kagyu (karma kamtsang) perimyslinjana. He olivat ensimmäisiä tunnistettuja jälleensyntymiä, ensimmäiset tulkut.

Karmapat ovat olleet kagyu-perimyslinjan korkeimpia johtajia 1100-luvulta asti. Karmapa inkarnaatioiden välissä perimyslinjaa ovat ylläpitäneet Karmapan pääoppilaat, jotka siirtävät opetukset gurunsa jälleensyntymälle. Tätä katkeamatonta perinteen siirtoa Tilopalta Naropan, Marpan, Milarepan ja Gampopan kautta Karmapoille, Situpoille, Shamarpoille ja Gyaltsapoille kutsutaan kagyu-opettajien kultaiseksi rukousnauhaksi. Karmapa on kaikissa inkarnaatioissaan ollut perimyslinjan seuraajien ensisijainen turvautumisen kohde. Hän on erityinen olento, jonka elämä sopii esimerkiksi ja on sinänsä opetus. Hän ilmentää mahdollisuuksia, jotka kaikilla olennoilla on: täysin kehittynyttä viisautta, ehdotonta rakkautta ja kaiken kattavaa myötätuntoa. 

Ensimmäinen Karmapa Düsum Khyenpa 
Drogon Rechen 
Pomdrakpa 
Toinen Karmapa Karma Pakshi 
Druptob Urgyenpa 
Kolmas Karmapa Rangjung Dorje 
Gyalwa Yungtönpa 
Neljäs Karmapa Rolpe Dorje 
Toinen Shamarpa Khachö Wangpo 
Viides Karmapa Deshin Shekpa 
Rinchen Zangpo Ratnabhadra
Kuudes Karmapa Tongwa Dönden 
Bengar Jampal Zangpo 
Seitsemäs Karmapa Chödrak Gyatso
Sangye Nyenpa Tashi Paljor 
Kahdeksas Karmapa, Mikyö Dorje 
Viides Shamarpa Könchok Yenlak 
Yhdeksäs Karmapa Wangchuk Dorje 
Kuudes Shamarpa Chökyi Wangchuk 
Kymmenes Karmapa
Choying Dorje 
Seitsemäs Shamarpa Yeshe Nyingpo 
Yhdestoista Karmapa Yeshe Dorje 
Kahdeksas Shamarpa Palchen Chökyi Dhondrup 
Kahdestoista Karmapa Changchup Dorje 
Kahdeksas Situpa Chökyi Jugne 
Kolmastoista Karmapa, Dudul Dorje 
Kymmenes Shamarpa Mipham Chödrup Gyatso 
Yhdeksäs Situpa Pema Nyenche Wangpo 
Neljästoista Karmapa Techo Dorje 
Ensimmäinen Jamgon Kongtrul Lodro Thaye 
Viidestoista Karmapa Khachap Dorje 
Yhdestoista Situpa Pema Wangchok Gyalpo 
Toinen Jamgon Kongtrul Palden Khyentse Öser 
Kuudestoista Karmapa Rangjung Rigpe Dorje
Kahdestoista Situpa Pema Donyo Nyingche Wangpo
Seitsemästoista Karmapa Ogyen Trinley Dorje